Par zaļu Latvijas tautsaimniecību.

Nākotnes vīzija


Latvija -valsts ar tīrāko dabisko vidi, bagātākā ar mežiem, tīriem ūdeņiem un gaisu.

Latvijas tautsaimniecība ir videi visdraudzīgākā un iedzīvotāju dzīves līmenis viens no desmit augstākajiem pasaulē.

Latvijā dzīvo iedzīvotāji, kuri ir vienoti savā darbībā un pārliecībā, ciena un zina latviešu valodu, kultūru un vēsturi.

Mēs esam veiksmīgi iznīcinājuši LPSR tautsaimniecību. Mums bija savs VEF, RRR, riteņu un mopēdu rūpnīca „Sarkanā zvaigzne”, sava autorūpniecība RAF, vagonu rūpnīca RVR, pusvadītāju rūpnīca ALFA, pieprasīta pārtikas rūpniecība, lauksaimniecības tehnikas rūpniecība, ražojām veļas mašīnu „Rīga”, šūšanas fabrika „Latvija”, trikotāžas rūpniecība un daudzas citas tautsaimniecības nozares! Pirms trīsdesmit gadiem katrā rajona pilsētā bija 3 mazas rūpnīciņas, kur strādāja rajona iedzīvotāji.

Tagadējo tautsaimniecību pat grūti salīdzināt ar Ulmaņlaiku Latvijas tautsaimniecību. Uz doto brīdi bezdarba līmenis ir augstākais Eiropā, simtiem tūkstošu iedzīvotāju strādā ārpus Latvijas.

Mūsu tautsaimniecību jāsāk attīstīt no nulles. Latvijai ir unikāla iespēja veidot savu tautsaimniecību kā pasaulē visdraudzīgāko dabai un apkārtējai videi. Jo jau tagad Latvija ir 8. ekoloģiski tīrākā valsts pasaulē.

Kā galvenos virzienus, kur valsts varētu attīstīt savu tautsaimniecību, vēlētos nosaukt:

· Videi draudzīga rūpniecība ar augstu pievienoto vērtību. Latvija ir bagāta ar sapropeli, kūdru, ūdeni, kaļķakmeni, smilti, mālu. Tautsaimniecību jāveido uz zinātnes sasniegumu bāzes, izmantojot augsti kvalificētu darbaspēku, minimizējot vides piesārņojumu. Tai jābūt ar savu eksporta nišu pasaulē.

· Izglītības uzņēmējdarbība. Mums jau ir stipra augstskolu bāze, uz kuras pamata varētu veidot šo tautsaimniecības nozari. Līdz ar studentu piesaisti, attīstās arī īres nekustamais tirgus un sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi, kā arī citas ar šo nozari saistītas sfēras.. Tiek sekmēta zinātnes attīstība un iespēja gudrākos prātus paturēt Latvijā.

· Banku sektoru attīstība. Motivēt ar banku likumdošanu ārvalstu pilsoņus glabāt naudu mūsu bankās, tā valstij iegūstot apgrozāmos līdzekļus uzņēmumu kreditēšanai. Likumdošanai, kura regulē banku darbību, jāmotivē bankas būt ieinteresētām kreditoru izaugsmē, nevis aizdevuma procentu iegūšanā. Lielisks piemērs ir Šveice, kura pateicoties banku sistēmai, kļuvusi par valsti ar vienu no lielākajiem IKP.

· Tirdzniecības un loģistikas attīstīšana. Attīstīt vēsturiskos tirdzniecības ceļus, loģistikas uzņēmumus, ostas, kravas lidostas, dzelzceļus. Jau tūkstošgadēm caur Latviju iet tirdzniecības ceļi, veicinot mūsu zemes ekonomisko izaugsmi.

· Ekoloģiski tīras pārtikas rūpniecība. Attīstīt un atbalstīt ekoloģiski tīras pārtikas un produkcijas ražošanu, jo mūsu lauksaimniecības zemes gabalu lielums un esošā dabīgā mēslojuma sapropeļa krājumi, ir labvēlīgāki bioloģiski tīrai saimniekošanai kā lauksaimniecības lielražošanai.

· Ekoloģiskais tūrisms. Attīstot lauku ekotūrismu, mēs radīsim jaunas darba vietas it īpaši Latgalē. Kā arī dos iespēju mūsu lauksaimniekiem un mazajiem lauku uzņēmējiem palielināt savu preču noieta tirgu.

Kā to paveikt?

1. Valsts finanšu instrumenti tautsaimniecības veicināšanai.

* Valsts banka uzņēmējdarbības veicināšanai. Latvijas valstij jāveido valsts banka, kura kreditē tautsaimniecību, tā sekmējot valsts prioritāro un citu nozaru attīstību. Valsts bankā iegulda valsts uzņēmumu peļņu un citus valsts līdzekļus. Uz doto brīdi mums jau ir divas valsts bankas Citadele un Hipotēku, kuras varētu vairāk specializēt tieši kredītos tautsaimniecības attīstībai.

* 1miljrd LVL stabilitātes fonda izmantošana ekonomikas attīstīšanai. Uz doto brīdi Latvijas Bankā stāv viens miljards latu, par kuriem mēs starptautiskajiem aizdevējiem maksājam procentus un kurus neizmantojam, lai gūtu peļņu vai attīstītu ekonomiku. Jebkurš uzņēmējs teiks, ka tā ir nesaimnieciska rīcība.

* Valsts ieguldījumi uzņēmumu statūtkapitālā. Uz doto brīdi mūsu tautsaimniecība neattīstās, jo mūsu uzņēmējiem nav naudas savam ieguldījumam, lai paņemtu kredītu bankās. Ideja tāda - Valsts Banka atbalsta uzņēmumus, ieguldot to statūtkapitālā, un pēc aizdevuma mērķa sasniegšanas pārdod savas daļas uzņēmumā, tā atgūstot ieguldījumus un gūstot peļņu. Šādi banka ir ieinteresēta uzņēmuma attīstībā, nevis bankas procentos. Kā piemēru vēlētos minēt uzņēmuma izveidošanu mēbeļu ražošanā - valsts izsludina ideju un uzņēmēju konkursu mēbeļu ražošanas uzņēmuma izveidei, solot ieguldīt 75% statūtkapitālā, kas nodrošina uzņēmuma ražošanas bāzes izveidi, valsts apmaksātās programmās tiek sagatavoti darbinieki dotajai nozarei, valsts pirmos 5 gadus nodrošina valsts pasūtījumu, piem., skolu mēbelēm 50% apmēra no nepieciešamās jaudas, valsts ārpolitika un valsts tēla veidošana atbalsta dotās produkcijas eksportu, pēc piecu gadu darbības, valsts sagatavo uzņēmu akcijas tirdzniecībai akciju tirgos un pārdod savas daļas uzņēmumā, tā atgūstot, iespējams ar peļņu, ieguldītos līdzekļus.

* Valsts kredīti uzņēmējiem. Uz doto brīdi komercbankas nav motivētas dot aizdevumus uzņēmējiem uz biznesa plāna pamata, lai arī cik tas būtu pamatots un peļņu nesošs. Valsts, kreditējot uzņēmumus, iegūst arī nodokļus, kurus maksā kreditētie uzņēmēji un to darbinieki.

* Valsts garantijas uzņēmējiem. Ja uzņēmējam ir iespēja piesaistīt citus finanšu līdzekļus, valsts banka dod garantijas, lai uzņēmēji varētu tos piesaistīt un uzsākt uzņēmējdarbību.

2.Valsts nodokļu politika.

* Nodokļu atlaides prioritārās nozarēs. Samazināti PVN; zemes nodokļi, uzņēmuma un iedzīvotāju ienākuma nodokļi sekmēs investīciju ieplūdi dotajās nozarēs. Kā arī padarīs konkurēt spējīgāku mūsu izstrādājumu cenu. Ļaus uzkrāt līdzekļus tālākai uzņēmuma attīstībai. Nodokļu politikai jāsekmē uzņēmumus ieguldīt attīstībā, nevis ātras peļņas gūšanā.

* Nodokļu atvieglojumi uzņēmumiem, kuri sekmē zinātniski - pētnieciskos darbus, sekmētu uzņēmumus ieguldīt zinātnē, tā radot jaunus produktus un eksporta, sekmējot uzņēmumu attīstību.

* Augstāki nodokļi videi nedraudzīgākai produkcijai, padarītu ekoloģisko produkciju konkurētspējīgāku , kā arī samazinātu izdevumus, ārstējot iedzīvotājus no šo produktu radītās kaitīgās ietekmes uz veselību, kas vēl līdz dotajam brīdim nav pilnīgi izpētīta. G.Beļēviča sūdu nodoklis

* Samazināts PVN ekoloģiski tīrai produkcijai un pakalpojumiem, veicinās mūsu ekoproduktu konkurētspēju, nodrošinot tirgu Latvijas bioloģiski tīrajam produktam, dodot darba vietas un nodokļu ieņēmumus valstij.

3. Valsts organizatoriskie pasākumi.

* Valsts pasūtījumi prioritātes nozarēm dotu iespēju palielināt uzņēmējiem apgrozījumu, tā radot jaunas darba vietas un lielākus nodokļu ieņēmums valstij. Pēc samaksas par valsts pasūtījuma izpildi, uzņēmējs jau pirmajā mēnesī atmaksā valsts budžeta nodokļu veidā līdz 30 % no saņemtās summas PVN, sociālā un iedzīvotāju ienākuma nodokļu veidā.

* Patērētāju biedrības izveide sekmēs vidējo un mazo lauku uzņēmēju produkcijas tirdzniecību. Uz doto brīdi, lielās veikalu ķēdes nav ieinteresētas mazās, neregulārās piegādēs no mūsu ražotājiem, tā būtiski samazinot realizācijas tirgu mūsu uzņēmējiem un bremzējot attīstību.

* Labvēlīgu apstākļu radīšana prioritātes nozarēs, investīciju veicinošas likumdošanas un nodokļu sistēmas veidā, radīs papildus naudas ieplūšanu valstī, līdz ar to papildus nodokļu maksājumus. Pašvaldībām jābūt finansiāli ieinteresētām jaunu uzņēmumu veidošanā to teritorijā. Iedzīvotāju ienākuma nodokļi, galvenokārt, jāmaksā pēc darba nevis pēc dzīves vietas.

* Vienoti valsts pasūtījumu konkursu noteikumi, samazinās korupcijas iespējas. Lai sekmētu uzņēmējdarbības attīstību un samazinātu bankrota risku, iesaku konkursus vērtēt pēc otrās izdevīgākās cenas. Saka – konkursos vinnē tie, kas maksā kukuļus vai kuri kļūdījušies aprēķinot cenu. Kā arī iesaku pagaidām atcelt konkursa noteikumu apskatīt iepriekšējo gadu apgrozījumu.

* Korupcijas apkarošana, piesaistot labi motivētus speciālistus un dienestus, arī ārzemju, veicinās korupcijas izskaušanu valstī. Rosinās uzņēmējus piedalīties valsts pasūtījumu konkursos. Uz doto brīdi, mūsu KNAB darbību vērtēju kā vāju un neefektīvu, izņemot gadījumus, kur starptautiskie skandāli piespiež reaģēt.

* Valsts tēla ar ekoloģiski tīrāko tautsaimniecību veidošana un popularizēšana pasaulē ir viena no svarīgākajām valsts funkcijām, atbalstot mūsu produkcijas eksportu uz citām valstīm un ekotūristu piesaisti. Tas arī sekmēs mūsu nekustamo tirgu. Valstij jāmaina likumdošana, lai ārzemju pilsoņi Latvijas zemi varētu tikai iznomāt uz 99 gadiem, nevis iegūtu īpašumā.

* Valsts atbalsts eksportam ir galvenā Ārlietu ministrijas funkcija.

* Valsts atbalsta speciālistu sagatavošanu un zinātniskos pētījumus prioritātes nozarēs, tā atbalstot uzņēmējdarbību, sekmējot tās attīstību un jaunu produktu radīšanu. Tiem studentiem, kuri saņēmuši valsts apmaksātu izglītību un dodas darbā uz citām valstīm ir jāatmaksā valsts iztērētie līdzekļi apmācībai.

4. Valsts pārvaldes sistēmas pilnveidošana.

* Valsts funkciju audits un to optimizācija samazinās budžeta izdevumus. Mazskaitlīga un vienkārša valsts pārvalde samazinās birokrātisko procedūru, kā arī ietaupīs budžeta līdzekļus.

* Valsts pārvaldē izmatot uzņēmējdarbības principus. Līdzīgi kā uzņēmumos, valsts izpildinstitūcijas galvenais kritērijs darba kvalitātei ir tautsaimniecības attīstības plāna izpilde. Valsts vadībai, uz doto brīdi, ir vajadzīgi cilvēki ar neordināru domāšanu, kuri nebaidās pieņemt netradicionālus lēmumus, kuriem ir uzņēmēja, nevis politiķa domāšana un vairāk rūp valsts tautsaimnieciskā attīstība.

* Tautsaimniecības attīstības plānu izstrādā uz 50 gadiem un ik pa 5 gadiem to koriģē 25% robežās. Tas ir galvenais valsts dokuments, uz kā balstās valsts pārvaldes darbs.

* Paraksta tiesīgo ierēdņu materiālā un kriminālā atbildība veicinās korupcijas samazināšanos un sekmēs valsts attīstībai izdevīgu lēmumu pieņemšanu.

Latvijas Zaļās partijas loma

* Vienot Latvijas tautu nākotnes vīzijas sasniegšanai. Pulcēt partijas rindās tos Latvijas iedzīvotājus, nedalot pēc tautības vai rases, kuri atbalsta mūsu valsts attīstības vīziju un vēlas ar savu darbu un zināšanām to realizēt, kuri atbalsta un ciena mūsu vērtības un vērtību skalu. Mūsu partijai ir jāuzņemas iniciatīvu videi draudzīgas tautsaimniecības attīstīšanā.

* Aktīva un vienota rīcība, partijas mērķu sasniegšanai, vienos mūsu partiju, veidos kopības sajūtu, atbalstu ikvienam partijas biedram un sava spēka kopībā apzināšanos. Jāuzdrošinās spraust lielus un grūti sasniedzamus mērķus.

* Ticība idejai un tās popularizēšana dos spēku un pārliecību mums visiem. Tikai tas, kurš tic saviem spēkiem un idejai, spēj to realizēt. Idejas popularizēšana palīdzēs palielināt mūsu partijas biedru skaitu. Mums ir jāpanāk, lai Latvijas pilsoņi lepotos ar savu valsti un viņu personīgās nākotnes vīzija būtu cieši saistīta ar Latvijas nākotni

* LZP biedru vienotība ir piemērs Latvijas iedzīvotājiem . Darbība pret– SKALDI UN VALDI –principu.

* Atbalsts jauniem un aktīviem biedriem ir nosacījums, lai partijai būtu nākotne un attīstība. Lai tā spētu pēc daudziem gadiem sasniegt savus mērķus un vīziju.

* Vecbiedru pieredzes un zināšanu izmantošana, sekmēs mūsu visvecākās Latvijas partijas attīstību un pastāvēšanu.

Kongresa rezolūcija
LZP aicina Latvijas prezidentu, Saeimu, Ministru kabinetu un Latvijas tautu atbalstīt un sekmēt Latvijas tautsaimniecības atjaunošanu kā videi visdraudzīgāko un sasniegt tuvāko 5 gadu laikā 10.000 EUR IKP uz iedzīvotāju un 5%bezdarba līmeni.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru